Chokladcigarrer

 
Hej hej nu ska jag göra chokladcigaretter!
 
ca 50st ca 45min
 
Ingredienser:
1dl mandel
4dl vetemjöl
1/2 dl florsocker
1/2 tsk bakpulver
200g smör eller margarin
1äggula
Garnering:
brun farin
125 g blockchoklad
 
1. Skålla,skala och mal mandeln eller finfördela den i en matbredare.
2. Blanda samman mjöl, mandel, florsocker och bakpulver.
3. Dela matfettet i små klickar. Lägg dem på mjölhögen.
4. Gör en liten grop och lägg i äggulan.
5. Knåda snabbt ihop allt till en jämn deg.
6. Låt gärna degen vila knappt 1 tim. (valfritt)
7. Rulla ut degen till fingertjocka längder. Skär dem i ca 4cm långa bitar.
8. Lägg dem på smorda plåtar eller bakplåtspapper.
9. Grädda mitt i ugnen i 175°c, ca 20 min.
10. Vänd kakorna i farinsocker medan de är varma (bränn dig inte ;D). Låt dem kallna med sockersidan uppåt på bakgaller/en bänk.
11. Dela chokladen i bitar. Lägg dem i en skål. Smält dem i vattenbad (bättre med vattenbad) eller på högsta effekt 2-3 min i mikron.
12. Doppa kakornas ena ände i chokladen. Lägg dem på smörgåspapper eller bakplåtspapper. Förvara dem svalt tills chokladen stelnat.
 
Tips:
Du kan byta ut farinsockret
mot strösocker ,ev smaksatt
med lite vaniljsocker.
 
/Andrea

Kommentera inlägget här :